dijous, 13 de març de 2014

NOTA SOBRE MOSQUETONS INSTAL.LATS DE MANERA PERMANENT EN ROCÒDROMS I LLOCS D'ESCALADA.

La fotografia de l'l · lustració de dalt es va prendre a finals de febrer de 2014 al rocòdrom de la Yaute (74) - França, arran d'una caiguda, l'ànima de la corda va aguantar però a Suïssa un altre accident tràgic es va produir arran d'una caiguda sobre un mosquetó deixat en fix. Just desprès, podreu observar el comunicat de premsa que havia estat enviat per Mammut el 2012 ... 

Tenir cura, la seva seguretat val més que un simples mosquetons ... Aquest avís val també per als mosquetons de cap d'ancoratge que any rere anys es desgasten i danyen les cordes!!

logo-mammut


Notes urgent sobre mosquetons instal · lats de manera permanent en rocòdroms i llocs d'escalada (traduït del comunicat de premsa de 2012 per Mammut)

Mammut fa una crida urgent per no utilitzar des d'ara cintes express i mosquetons instal · lats sobre els llocs d'escalada i retirar-los. Qualsevol que sigui el fabricant, aquests equipaments poden, pel seu desgast, formar arestes vives i danyar, o fins i tot trencar cordes, fins i tot en petites caigudes. Un accident mortal a Suïssa així com investigacions complementàries de Mammut per demostrar que aquest problema molt conegut és més dramàtic del que s' havia imaginat fins ara, i que representa un gran risc per als escaladors.

Durant aquests últims anys , és cada vegada es més corrent d'instal · lar de manera permanent , Aquesta manera de procedir permet d'una banda, facilitar la connexió de corda i d'altra banda , evitar les complicacions vinculades a la recuperació de les cintes exprés.
1) . Les posicions següents són per a vigilar especialment : 
• el primer punt de assurage ( quan l'assegurador s'allunya de la paret durant la baixada del seu company ) ; 
• els punts d'assegurament en una caiguda ; 
• els punts d'assegurament desplaçats lateralment . 
El desgast esta reforçat per la presència de brutícies o sorra sobre la corda .  
Cantos extremadament vius es formen sobre els mosquetons que no són sol · licitats gairebé mai per caigudes .  

A més els mosquetons a perfil en T tendeixen més a formar arestes vives que els a perfil arrodonit .Proves sobre el banc de caiguda normalitzat de Mammut efectuades sobre el mosquetó representat sobre la il · lustració 1 van posar de manifest que es trencava una corda de 9,5 mm amb un pes de 80 kg a partir d'una alçada de caiguda de 2,7 m amb un factor de caiguda de 1,0 . El mosquetó utilitzat no presentava arestes extremadament vius.A més , proves prèvies van posar de manifest que , en la pràctica , el factor de caiguda podia ser clarament més elevat que el valor teòric , a causa de les friccions sobre tota la cadena d'assegurament.  
Si el mosquetó presenta un perfil molt viu , petites caigudes menors d'un metre ja poden presentar riscos .


 








 Il · lustració 2 : deteriorament de cordes de diàmetres diferents en funció de l'altura de caiguda . Pas sobre el mosquetó a aresta viva que figura a la il · lustració 1 . Pes de 80 kg , longitud de corda : 2,64 el Mammut Sports Group , a l'octubre de 2012 .Els mosquetons poden també formar arestes vives en el punt de tornada però , en aquest cas , la corda passa dins amb un angle agut , el que causa un desgast més aviat arrodonit i minimitza la formació d'una aresta . No obstant això , aquests mosquetons poden esdevenir perillosos si el gruix de matèria restant es torna massa baix , elmosquetón no suportant llavors ia la càrrega .A les sales d'escalada , s'utilitzen la major part del temps mosquetons en acer que es desgasten menys ràpidament . A més , es controla regularment el material instal · lat . Mammut aconsella però seguir sent vigilant , no utilitzar mosquetons usats i portar al coneixement del responsable de la sala .El material instal · lat de manera permanent en vies a l'aire lliure generalment no es manté ni es controla . A causa del envelliment dels anells , de la corrosió , etc , s'aconsella ser molt prudent i evitar si és possible utilitzar aquest material .Mammut Sports Group AG

TRADUCCIÓ ARTICLE ORIGINAL AQUÍ