dimecres, 18 d’octubre del 2017

CUEVA DEL TRILLO

PARTICIPEN: ENRIQUE, JOAQUIMA, JULI, MONTSE R.

Com tants estius, tornem a passar les vacances a Cantabria i ara os presentem les activitats que hem tingut la sort de gaudir.

Des del poble de La Gàndara agafem el desviament fins a Astrana. Aconsellem anar amb 4x4 tot i que depèn de l’estat de la pista podrem pujar mes o menys.

Per la pista  del Mazo Grande i Mazo Chico podríem arribar fins a Hoyo Salzoso, però les últimes pluges han enfangat el camí i nosaltres hem aparcat abans dels Mazos.

Aquest paratge es meravellós. Vaques, ovelles i cavalls pasturant i cabanes repartides per prats d’un verd intens. El camí puja i baixa fins que trobem una forta baixada, i que als pocs metres agafem un desviament que s’endevina a mà dreta i anem guanyant alçada poc a poc fins a donar la volta a la muntanya.

Aquest sistema de  “Cuevas del Trillo” te diversos accessos. Nosaltres fem la entrada per Costal Veriz, i anirem fins a l’altre boca que es Cueva del Cofiar, però amb una aproximació molt mes complicada.

La entrada es la típica forma de Cova, rodoneta i amb una grandíssima sala on al terra es pot veure que es habitualment habitada per cavalls, cabres, ovelles.... hi ha tant d’adob que fins i tot hi ha “vivers” de bolets. Com que el temps es inestable i cada dia està plovent en un moment o altre, la cova regalima aigua per a tot arreu, cosa que la fa mes “viva”.

Al final de la sala hi ha una pujada entre blocs i anem a parar a una galeria força gran. A banda dreta es veu una mica de claror d’una altra entrada, però taponada per blocs i nosaltres continuem a ma esquerra, i el recorregut total es de uns 700 mts. aproximadament.

Al llarg de tota la cova gairebé no hi ha estalagmites ni estalactites, però si moltes colades, gourgs i saltants d’aigua. El recorregut es fàcil i còmode.

A uns 100 mts. de la sortida per Cofiar trobem a ma dreta un pou ampli amb un parell d’spits rovellats i a la topografia que tenim no hi consta i com que els voltants una mica relliscosa, no ens podem apropar per fer-nos una idea de la fondària.

El que si que consta i que es troba quasi a la mateixa boca de Cofiar, es la boca del pou de -176 mts., bastant estret, amb una plataforma als -16 metres i un altre als -111 metres, però  pràcticament vertical. Veient com està de podrida la instal·lació de capçalera, creiem que actualment no el baixa ningú.

La sortida per Cofiar es una pendent molt pronunciada al mig de una canal i bosc, sense cap tipus d’orientació, per tant, tornem a fer la cova en sentit contrari i tornem a gaudir del paisatge de retorn al cotxe, ara ja, amb el solet del migdia.